Regnig söndag

Vi Ligger i sängen och tittar ut på regnet och slösurfar, Finns inget bättre att kunna gå och lägga sig igen efter frukosten..
Nellie ligger här bredvid och ser på Babblarna

Killarna målar teckningar. Söndagskänslan råder ingen tvekan på..

Ni glömmer väl inte rösta här?

Just nu ser de bra ut, men vad som helst kan hända 😉

Resa med bebis – vår Riga resa

Först en påminnelse om att rösta på oss i Tävlingen här!

Fredagen den 14 Juni åkte Nellie på sin första utlandsresa.. 3,5 månad gammal. Tre nätter i Riga, Och de gick hur bra som helst!!

Vi tog tåget till Kastrup i Köpenhamn på fredag förmiddag. Eftersom vi inte visste hur det fungerade med att checka in barnvagn & bilbarnstolen så ville vi vara i god tid.

Man fick en stor platspåse att packa in vagnen & bilbarnstolen i samtidigt som vi checkade in Nellies väska… bebisar får ha med sig 10Kg bagage gratis.. toppen!

2013-06-15 13.15.2013:10 lyfte planet… jag fick ett bälte att fästa runt Nellie och sedan runt mitt egna bälte… sedan kom Flygvärdinnan och gav oss en livväst till Nellie och visade hur man tog på henne den och förklarade att vi skulle blåsa upp den innan vi hoppade ur planet… Jo men de kändes ju betryggande…  Som tur var hade vi ingen användning av den informationen, vi slapp uppleva en flygstört!

Vi landade trygg & säkert 1,5 timme senare i ett soligt Riga. Jag ammade henne både när vi lyfte och landade, resten av tiden sov hos så gott i min famn.. Det satt en engelsk tjej bredvid mig på planet som försökte vara trevlig och prata om Nellie.. problemet var ju att jag hade tappat rösten fullständigt så jag var inte så social.

Eftersom vi hade med bilbarnstolen kunde vi bara hoppa in i första bästa taxi på flygplatsen och bege oss till hotellet som låg mitt i Gamla stan i Riga.

AirBaltic_BalticTaxi_3Att ta taxi från flygplatsen tar ca 15 minuter och kostar en hundralapp, man kan åka buss oxå, men bussarna är alltid överfyllda och tar ca 40 min… varken kul med bebis eller om man är åksjuk! Taxichaufförerna hara lltid varit så vänliga och hjälpsamma när vi åkt med dem, kan rekomendera Baltic Taxi för er som ska till Riga.

En av våra favorit restauranger i Riga är KoTai, super god Thai mat… enda nackdelen är att man bara kan välja Öl, Iste eller Smoothies som dricka.. inte ens mineralvatten har dem.

filename-imgp6368-jpg ilPatioEn annan är Il Patio , en Italiensk super mysig restaurang, finns några stycken av dem i Riga, men man ska välja den nära torget där man går ner i källaren, för där är de helt klart mysigast stämning. Billigt är de oxå…och de gör ju inte saken värre.

Att ha med en bebis i Riga är inga problem, barnvagn är välkommen på alla ställen och alla var så hjälpsamma, men det är kullersten i hela staden, vilket blev väääldigt guppigt för stackars Nellie i vagnen, vi hade med bärsele, vilket kan rekomenderas om man inte vill riskera att bebisen får Shaking- baby-syndrom 😉

När man är i Riga måste man besöka Central market oxå, en enormt stor central-market-rigamarknad, med frukt, kött, kläder och allt möjligt!

Att shoppa kläder är inte så jätte billigt, men mat & dryck är billigare än hemma.. så man kan unna sig lite extra, och de gör att det blir lite extra semesterkänsla när man är iväg..

34914
vårt favvo café, där man både kan äta & fika, och de har fullständiga rättigheter, 2 stora starköl för 20kr kan man ju inte klaga på
1592af0ff9620276a6b9dc2f14c08fa6
champagne & kakor till frukost… inte illa 😉

images (1)

Jag kan varmt rekomendera Riga för er som inte varit där!!

Och nu vill jag ha era tips på en weekend resa med bebis.. ?

Dejt

Jag vill börja med att tacka er mina fina läsare för era röster i tävlingen, för er som ännu inte röstat, klicka här.. så är problemet löst 😉

Igår när jag höll på att pusta fönster kom Johan & svärmor, inte alls väntat så jag blev minst sagt överraskad.. Johan hade fixat biobiljetter, och farmor skulle passa barnen…

Blev Baksmällan 3, rolig, men inte i klass med 1an och 2an.
Efter filmen tog vi tåget till Kävlinge, och tog en Irish på Old Times här i byn.. ett välkommet avbrott i vardagen, tack Johan & svärmor <3

Att Resa med Barn

Jag satt och skrev ett inlägg (som kommer senare) om att resa med bebis eftersom vi precis varit i  Riga med Lilla Nellie. Jag pratade med barnen om vad vi kan hitta på i Sommar nu när jag är hemma och är mammaledig och barnen därmed har ett låångt sommarlov.. Skara Sommarland tyckte barnen, eftersom kompisen Tim pratat mycket om sommarlandet.

En stund senare kollade jag mailen, och passande nog var det en tävling där man kunde vinna en helg på Kolmården & Skara sommarland för hela familjen i samarbete med Swebus & Twingly… kändes som ett tecken så självklart tar jag chansen och är med i tävlingen. Eftersom det inte blev någon resa med bloggbussen iår, så hoppas vi på detta istället! Barnen har varken varit på Skara Sommarland eller kolmården, så att vinna första pris och få vara med om båda vore rena drömmen!

2013-05-28 09.56.02För att vara med ska man skriva sina bästa tips på hur man reser med barn, och vad man ska tänka på inför besöket på djuprparken eller sommarlandet… så här kommer mina tips…

När man reser med barn, är det viktigt att man ser det från barnets perspektiv, hoppa ur din vuxenroll för en stund och bli barn själv, lek med barnen, hoppa studsmatta, ha vattenkrig eller vad det nu kan vara.

Ska man som i detta fallet åka till ett Sommarland eller en djurpark, får man tänka på att man kommer gå mycket under dagen, så bra skor till de små fötterna kan vara bra att tänka på.

20130531-171116.jpgOch vatten..man blir törstig av att springa och busa, särskilt om det är varmt, så ta med vattenflaskor och se till att barnen får i sig vätska under dagen och att man tar små mellanmål och äter ordentligt för att slippa gnälliga barn i onödan (gnälligast av alla blir nog jag om jag inte får mat!)

Glöm för allt i världen inte kameran, det är så roligt att sitta och bläddra i fotoalbum en regning höstdag och minnas tillbaka på sin resa!

2013-06-12 19.50.46Sist men inte minst ha kul… lev i nuet, skit i Facebook och instagram medans du är där.. självklart vill man dela med sig av sin resa, men det kan du  uppdatera när barnen somnat på kvällen..

Nu hålle rni väl alla tummar & tår för oss och glöm inte rösta om ni tycker att Lucas, Simon & Nellie ska få uppleva denna resa med sina tokiga föräldrar!!

rösta här

Midsommar 2013

Varken haft tid eller ork att blogga…

Men haft en härlig midsommar med fina vänner…. vad skulle man göra utan mina underbara vänner? De får mig att kämpa när livet är tufft, de får mig att skratta när jag vill gråta, tack för ni finns!! <3

Midsommar fina små tjejer

Midsommar då ja… den innehöll de som hör midsommar till…sill, potatis, nubbe (ja inte för mig då), fåniga lekar… men…regnet höll sig borta i år.. ovanligt… men underbart!

Med 3 bebisar under 1 år så blev de en väldigt lugn & städad midsommar…

Fiffi, Johan & Linnea stannade hela helgen.. massa snack & mys med andra ord.. gillas!!

Tack alla inblandade för en mysig midsommar helg!!

2013-06-21 15.15.17

Autism

Idag fick vi äntligen Lucas diagnos efter nästan 2 års utredning på BUP, Min älskade son har Autism.

Han är smart som tusan den lilla krabaten, så han har högfungerande Autism. Vilket betyder att han får gå kvar i samma skola, skönt!

Nu kommer han kunna få den hjälp & de stöd han behöver, min fina Lucas!

Jag kommer få gå en 2 dagars kurs för att lära mig mer om hur jag kan hjälpa min son, och han ska börja på habilitering i Landskrona.

Riga

Vi njuter av en weekend i mysiga Riga.
Kul med en julklapp man kan njuta av så här ett halvår efter jul 🙂

Vi har haft tur med vädret.
Gått i parken, suttit på uteserveringar och kollat på folk, ätit gott.

Detta friterade brödet är dränkt i vitlök, och är en lettisk specialitet.. Gott!

Verbal tystnad

Jag har tappat rösten, 2 dagar har jag vart tyst nu… Frustrerande!!

Vart en härlig men fullspäckad vecka, ingen tid att sitta och blogga med andra ord. Däremot har jag vart lite social i ”det verkliga livet” istället..

Vi har nämligen fått äran att ha världens bästa Sofie & Söta Linnea här några dagar. Jätte mysigt! Vi har vart i Stadsparken i Lund, grillat, slappat, solat och njutit av att kunna umgås utan ste

20130614-083614.jpg på bilden ser ni kompisarna Simon & Linnea

I onsdags var vi på skolavslutning.. Min Lucas slutade 1an… Tänk va tiden går fort! Till hösten börjar Simon förskoleklass.. Galet!

Efter skolavslutningen åkte vi till skene. Hade sällskap av Sofie & Linnea till Varberg, vilket gjorde tågresan mycket trevligare!

Nu är jag tillbaka i Skåne.. Men sitter på tåget mot Kastrup i Köpenhamn. För denna helgen är de dax att utnyttja min julklapp.. En weekend i Riga.. Wihoo!

Var ett jäkla krångel med Nellies pass, så trodde inte vi skulle komma iväg.. Men de löste sig!

Killarna är i skene och ska till Liseberg istället.

Söndagsslö

Idag är jag riktigt seg.. Som tur är så är barnen lika trötta oxå..
Lucas har varit på laserdoom kalas i Malmö med bästisen Tim idag.20130609-152538.jpg

Jag tycker de är så mycket bråk & konflikter runt mig just nu.. Tråkigt! Jag är ju tyvärr en sådan som mår dåligt när andra är ovänner även om jag inte själv är inblandad!
Folk kan tycka olika, bli arga på varandra.. Men jag föredrar del som säger de rakt ut och vågar stå för de istället för att prata bakom ryggen på folk!